Ekspeditsioon Valgevene mõisatesse 2010

Sulev Nurme - maastikuarhitekt

Teated | Kogemus | Portfolio | Galerii | Kontakt | Reisimine | Blogi


 

  Marsruudi kaart  |  Läti mõisaekspeditsioon  |  Leedu mõisaekspeditsioon  |  Venemaa mõisaekspeditsioon  |  Lisalugemist  | Tagasi

 

 


 

Intro

Järgmine

 

30.09.2010 - 03.10.2010

 

...Хочу Вам с радостью сообщить, что по Вашей просьбе я нашёл несколько усадебно-парковых комплексов, которые смогли бы заинтересовать...

Niiviisi lõpetasin kirjelduse kevadel toimunud ekspeditsioonist Leedumaa mõisatesse. Ega siis, meile vahetades, tegelikult ikkagi päris tõsiselt Valgevene peale ei mõelnudki. Pigem oli see selline irratsionaalne mõttevälgatus Norviliškesi mõisa idüllist, veinist ja punavalgest okastraataiast inspireeritud. Ent nüüd, sügisel, kui kolleegid hakkasid küsima, et noh - millal Valgevenesse läheme, siis otsisin kevadise kirjavahetuse välja ning, ime-ime - 30.09. istusimegi taas Volkswagenis ja loksusime läbi maalilise Ida-Läti Daugavpilsi poole, et ületada Läti-Valgevene piir mõni kilomeeter Silenest lõunas.

Kohe fotode juurde...


...Kaunis mundris näitsik (mitte, et munder oleks teab mis kaunis...) viipab sõbralikult meie auto rekkadest mööda. Esimene mulje - nagu Leedu-Poola piir 15 aastat tagasi. Ainus vahe vaid ametnikes: tundus, et nende esimeseks ülesandeks on tõepoolest tegeleda piirivalvamisega, mitte otseselt raha välja pressimisega nagu oli "heaks" kombeks kunagisel Poola piiril. Samas näevad härrad piiriametnikud välja üsna imposantsed: kõrgelt üles keeratud furaškades asjapulgad - no isegi Olimar Kallas ei osanud Pikri hiilgeaegadel tšiili diktaatoritele lennukama kaarega mütse pähe joonistada. Mütsikandjad selgitavad valjuhäälselt, millistesse putkadesse, mis järjekorras tuleb minna ning ei sõima, kui kogemata autopaberitega enne passide ülevaatamist transporditolli lähen. Ca tund paberitega jantimist - järjekorra ning streikiva laserprinteri pärast - viimane muuseas hakkas eeskujulikult tööle peale asjatundlikku klobimist - ja olemegi sees.

...Erksavärvilised tarekesed, kõigis vikerkaarevärvides maalitud piirdeaiad, tossavad MAZ-d, kummiratastega hobuvankrid ja päevinäinud adraga Belarusid, igas külakeses betoonpostamendi otsas pepeškaga hõbedaseks värvitud Aljoša, sadu ruutmeetreid tageeteseid ning palju kohutavalt sõbralikke inimesi... Ja päike paistab... Ning poest saab kuueteist krooniga - !!1 euroga!! pudeli tõelist peeti! Lahtises letis on kümmet sorti kaalu järgi ostetavaid pelmeene... Kas pole mitte idüll...

Ja siis kõnnid läbi kilomeetreid unustatud pargimaastikke, kus pea iga juurest leiad mõne vanamemme omi igapäevategemisi asjatamas. Iga memm meenutab ümbritsevat võsa vaadates kauneid peenraid, sillakesi ja kellahelinat väravatornides. Neid kuulates lendab kivi kivi järel sellesse ümbritsevsse Potjomkini külasse, mis läbi tuuleklaasi jätab mulje slaavi Šveitsist. Vabastajad ja vabastatud... Suure Venna valvas silm, mida igal pool tuletavad meelde kuulipildujatega sõduritekujud. Midagi veidrat on selles steriliseeritud maastikupildis...

Potjomkini küla Potjomkini külaks. Eks Lukašenko peab kuidagi oma riigi ära majandama ja selleks panema oma arusaamise ja ambitsioonide kohaselt välja kogu auru, et pilt näeks välja väljastpoolt veatu. Jah, värviline küll, kuid miks sõidab kiirabi ammu oma aja ära elanud uazikutega...? Selles osas oli mõisate vaatamine silmi avav - klantspilt Minskist ja külakeskustest võib ehk muidu tõepoolest väljast tulija ära lollitada...

Aga aitab targutamisest. Meie eesmärgiks oli näha "villa belorusticat". Seepärast lõpetan parem sissejuhatuse kalli nõukogude Valgevene romaanikirjaniku, Vladzimir Karatkevitši, kirjeldusega (omaaegses kultusromaanis "Kuningas Stahhi ajujaht") ühest Vilno kubermangu kolkamõisast - just sellisest, millistes meiegi käisime...

"Alles siitkandist, märjalt teerajalt, sain ma häärberit [tegelikult mõtleb kirjanik ikka peahoonet] põhjalikumalt silmitseda. Öösel oli see mulle tundunud väiksem, sest hoone mõlemaid tiibu varjas tihe pargitihnik ja kogu esimene korrus oli metsistunud puukõrgustesse sirelitesse kasvanud. Sirelite all küünitasid ülespoole kollased jorjenid, lopsakad takjad, tihedad nõgesed ja igasugune muu rämps. Siin-seal sirutas oma laiu varsi kõigi üliniiskete paikade asukas verehurmarohi, kasvasid lihavad heinputked, kibuvitsad ja maavitsad. Keset lopsakat taimestikku lebasid mustal rõskel mullal hallitusest valkjad, nähtavasti tuulest murtud, kõverikud puuoksad. Inimkäte tegevuse jälgi võis üksnes näha sissekäigu ees, kus suurel klumbil lõõmasid sügisese purpurina hilised astrid..."  

 

Fotod: Sulev Nurme

| Üles |


 

Suurem kaart [Google Map]

| Üles |


 

Tagasi Stalini Eedenisse
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Asfalttee on üsna korralik, õigemini nagu mäletan vene ajast olevat olnud riigi põhimaanteid - aukudeta, joontega, kuid kohvitassi siiski armatuurile ei unustaks. Ilusasti triibuliseks värvitud äärekivid, samuti alleepuude valgeks võõbatud puutüved kahel pool teed. Külas küla järel on samuti kenasti hoolikalt pintsliga üle käidud piirdeaiad - kõik külakaupa ühesuguseks värvitud. Sinised, kollased, rohelised ja vikerkaarevärvilised majakesed, kõik riburadapidi reas ja otsaakendega maantee poole. Ja millised küla-, kolhoosi- ja rajoonisildid: uhked betoonkärakad bravuurse kirjatüübiga. Kui midagi muud ei ole kirjutada, siis vähemalt SLAVA TRUDU! sobib maamärki kaunistama alati, aega ja kohta valimata. Ja kui kogemata juhtume õhtul Heikiga teleka ööbimiskohas sisse lülitama, räägib seltsimees president isalikult oma rahvaga läbi pressikonverentsi lausudes muuhulgas unustamatud sõnad:


"Kinnitan teile kallid kaasmaalased, et ei ole vaja, et mind valimistel valitaks 95% häälteenamusega - piisab täiesti 75-st!..."
 

Elu nagu lill... Ja nii kõik need neli päeva...
 

 

 

 

 

 

 ENSV 40 aastat tagasi...

| Üles |


 

Опса
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles


Meie ekspeditsiooni esimene peatus on Opsa mõisas, üsna Leedu piiri ääres. Александр Косушкин (http://blogs.myspace.com/index....) kirjutab Opsa mõisa kohta nii:


"Усадьба в Опсе достаточно молодая – сам усадебный дом был построен в 1904 году в одноименном поселке на берегу одноименного озера. Озеро, кстати, небольшое, но живописное и довольно глубокое – максимальная глубина 20 метров. Усадьба строилась с нуля и на новом месте, хотя обычно все поздние усадьбы, как и храмы, стоят на фундаментах своих предшественников. Тому была своя причина – дом строился как абсолютно новая резиденция графской семьи Плятеров, что для Браславщины (а также почти для всей нынешней Латвии) были, что Радзивиллы для Беларуси. Старая резиденция браславских Плятеров была тут же недалеко – в маёнтке Бельмонты (ныне Ахремовцы). Там, к слову, сохранились остатки фундамента дворца, каплица и обширнейший парк, который по своим размерам уступал в Беларуси только несвижскому парку тех же Радзивиллов. Парк, правда, стал похож на лес, но водная система, террасы и деревья–реликты имеют место быть. Сказочный такой лесок, необычный."
 

Neobarokne peahoone on mattumas Okasroosikese paleena tihedasse võpsikusse. Seal, kus peahoone tagatrepilt laskusid järve äärde terrassid või kus kunagi inglise stiilis pargis olevat loogelnud jalutusteed, lokkab juba pigem metsa moodi pajuvõsa. Naljakas on see, et hoolimata nõukogude armee kasutusest ei olegi kompleksi lisandunud niivõrd uusi miljööd lõhkuvaid asju, kuivõrd park ise on kadunud. Maastik on olemas, selle "silm" - maaliline paisjärv, samuti, ent pargis on ainukeseks "konkreetseks" pidepunktiks Napoleoni tamm, mille külge legendi kohaselt olevat suur pealik oma hobuse sidunud...

Hulkudes maakivist rustikaalsete piirdepostide vahel - nii kõrgeid pole ma veel ühe maamõisa ümber näinud - silman järsku eeskõndiva Pireti mütsil kirja: WELCOME TO DESTRUCTION. Nimetame selle irvitamisi meie uurimisretke parkide motoks tol hetkel aimamata, kui prohvetlikuks see tegelikult osutub...
 

 

 Opsa mõis

| Üles |


 

Поставы
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Postavõ mõisa kohta kirjutatakse globus.tut.by-s järgmist (http://globus.tut.by/postavy/index.htm#park):


"Вблизи площади Тызенгаузом был заложен большой каменный дворец, строительство которого было закончено лишь в первой трети XIX в. Дворец построен в стиле классицизма. Здание имеет П-образный контур плана. Внутренняя планировка сейчас полностью видоизменена. Наружный облик мало изменился. Все фасады дворца украшены вертикальными лопатками, между которыми располагаются большие окна. Примечателен шестиколонный портик, придающий средней части дворца нарядный вид.

К дворцу примыкает парк площадью около 10 га, заложенный в XVIII в. Это — смешанная регулярно-пейзажная композиция с каналами, остатками старых липовых аллей, экзотическими растениями в декоративных группах."

 

Postavõ mõisasüdames asub rajoonihaigla. Park on tegelikult "täitsa korras". Nii korras, et vanast pargist ei ole jälgegi. Kipsskulptuurid, õlivärvidega värviliseks maalitud killustikpeenrad!?!, peegelpüramiidid, tageetesed, saialilled, ibeerised... Peahoone ees seisab kivi, millel olev tekst lubab sinna tulevat mälestusmärki Tiesenhausenile... Kogu kujundusvõtete ja -vahendite valik on (meie maitse ja kogemuse jaoks) mõisamaja valgete portikuste ees niivõrd üle vindi, nihkes ja hämmeldust tekitav, et tervikuna jätab oma veidral moel positiivse mulje. Ent mitte see mulje ei ole valdav, vaid tõdemus, et peale plastakendega peahoone ei meenuta miski endist kanalite ja pärnaalleedega regulaarparki... Kasutuslikust järjepidevusest hoolimata on siingi park otsa saanud...
 

 

 Postavõ mõis

| Üles |


 

Ситцы
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Esimese päeva viimane sihtpunkt enne pealinna on Sitsõ mõis. Veebisait http://tourismby.com/... vestab loo Sitsõ ajaloost ja tulevikust, mainides muuhulgas järgmist:


"Дворец принадлежал семье Бжостовских, а затем был вместе с угодьями выкуплен родом Домейко. Именем известного белорусского рода названа малая планета и минерал, который был обнаружен Игнатом Домейко - геологом, географом и этнологом. Большую часть жизни Игнат Домейко провел в Чили, где заслужил статус героя и вечную память чилийского народа. В Беларуси от вечной памяти Домейко уже мало что осталось. Об усадьбе Домейко в Ситцах напоминает лишь заброшенный парк с многовековым дубом и воротами на въезде."
 

Uhke väravaehitise taga avaneb võsa, millest taamal, aimatava peatee otsas, paistavad neli sammast - kunagise peahoone portikuse jäänused. Endine peatee on olnud ilmselt munakividega sillutatud - seda on kohati aimata poristes rattajälgedes. Park ise on maastikul iseloomuliku siluetina veel täiesti äratuntav, ent seestpoolt muutunud mõne äärmuslasest looduskaitse aktivisti unistuste puistuks - laialehiseks metsaks.

Kui üritame portikusejäänuste ees seistes end kuidagigi endises pargiruumis paika panna, tuleb kusagilt vanamemm ja hakkab valgevene ja vene keele segu rääkides naljatades seletama, mida me näeme ja kus oleme. Heietab, kuidas väravatornis olnud kell inimesi lõunale kutsus, kuidas pargis olnud asjad nii ja naa... Ja siis tuli sõda ning koos nõukogude armee pealetungiga tulid ka "osvobastiteli", kes nii mõisa kui pargi kiiresti ja totaalselt lagastasid. Peale seda on allesjäänu aegamisi tolmuks pudenenud
 

 

Sitsõ mõis

| Üles |


 

Minsk
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Pealinn võtab vastu majesteetliku tuledesäraga: kõigi kesklinna ja Nezavisimosti tänava äärsete majade fassaadid on valgustatud. Tuhanded light-up prožektorid valgustavad uusi kandilisi ja pisut vanemaid vähemkandilisi maju. Kõik on väljapeetud, klantspilt on totaalne. Uskumatu, et kontrast viimase mõisaga on nii suur, nagu oleksime sattunud tõepoolest teisele planeedile. Autoaknast tundub öösel nagu kulgeksime mingis ulmefilmis. Pimedus matab üleliigse ning läbi nastoikavine (igasugused piiritusel marjanapsud on selles riigis küll head valmistatud - mille juurde sobib kohalik must šokolaad, väga maitsev, muideks) jääb mulje nagu oleksime Brüsselis või Luxemburgis...

Aga mitte kauaks. Kui hakkame otsima bensiinijaama, siis selle leidmine osutub päris keeruliseks nagu ka mõne kaubanduskeskuse vm koha, kust saaks mõnelt inimeselt nõu küsida. Peale tunniajalist seiklemist leiame lõpuks pensuka. Tangime ja saame lahket nõu hotelli jõudmiseks...

Hotell on nagu hotell ikka. Kesköine maitsev õhtusöök sigaretisuitsust tiines restoranis koos hea Valgevene viinaga paneb i-le täpi...

Järgmisel hommikul muudame plaane - ei käi ju iga päev Valgevenemaa pealinnas - ja ei tuiska kohe järgmisse mõisa, vaid võtame aja maha Minskis...

Esimesed muljed on... totaalne ja mastaapne. Vabariigi palee ees tahaks mütsi näppude vahele võtta... Kesklinn on ülipuhas. Tänavad laiad, majad suured, võimsad ja rusuvad oma raskepärasuses. Miski meenutab 1930-te Berliini ja loomulikult leiab igalt poolt teoseid endid ja otsetsitaate staliniaegsest ehituskunstist. Velikii podvig naroda Živjot vetšna v naših serdsah... Nojah - meil on selle asemel Always Coca-Cola... Fantaseerime Mardiga selle üle, kui Hitler või Stalin oleksid võimule jäänud, siis kas nende impeeriumite linnad oleksid näinudki välja sellised?

Suure Isamaasõja monumendi juures kogeme aga midagi, mille järel tahaks kaks korda ctrl+alt+del vajutada. Noorukesed poisid ja suurte valgete lehvidega tüdrukud presendist välimantlitega - mida vanad peerud mäletavad ehk sellistest sovjetiaegsetest kultusfilmidest, kus partisanisõjas teeb tegusid major Mlõnski. Tüdrukud ja poisid marsivad aegluubis mõõdetud sammudega. Vahtkond vahetub, näod on tõsised, meeleolu pidulik... Raske on uskuda, et aasta on 2010. Ok, eks iga pealinn taha oma show'd - Vatikani Šveitsi kaardiväelased, vahtkonnavahetus Buckinghami palee juures või igavese tule valve Moskva Punasel väljakul. Aga naljakal kombel tunduvad need kõik omal moel omas kultuurikontekstis paigas olevat... Minskis toimuv tekitab aga ebamugava ja arusaamatu tunde. Kui seal marsiks "päris" sõdurid, nagu Moskvas, oleks ilmselt teine asi... Võib-olla ma ei tea õiget tausta. Võib-olla, aga niiviisi, kogu Minski postkaardi kontekstis, tundub see lihtsalt ühe suurustleva diktatuuriatribuudina muude samasuguste õhust koosnevate nähtuste hulgas. Ilmselt mitme põlvkonna jaoks, kes viimast ilmasõda mäletavad, on kõik need materiaalsed ja mittemateriaalsed ikoonid emotsionaalsed ja sügavalt isiklikult puudutavad, ent rakendatuna niiviisi propagandamasina ette need ei veena, vastupidi, pigem tekitavad kõrvaltvaatajas paratamatult kõhedust.

Ent samas jäävad Minskit meenutama ka hoopis teistsugused muljed-pildikesed, mille eelistan enesega kaasa võtta: päikesekiired pärnaalleel, kondiitripoe hullutav vanilje ja šokolaadilõhn ning iiri kohvi ja trühvlikook kuskil kesklinna "nurgataguses kohvikus". Mis sellest, et kohvi peale lastud ilmselgelt "pudelivahukoor", aga kui seda serveeritakse armsa tumedasilmse naeratuse ja Edit Piafi saatel...
 

 

 

 

 

 

 Pealinn

| Üles |


 

Станьково
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Ühe Stankovo imposantsema ehitise - romantilise neogooti stiilis roosa nurgatornikestega lossikese kohta kirjutab keegi eelmise aasta märtsis selliselt: (http://tourismby.com/news/2009-03-06-22):


"Не у каждого расчетливого коммерсанта душа настоящего художника, но Эмерик Чапский слыл настоящим эстетом. Он владел огромной нумизматической коллекцией, собирал произведения живописи, гравюры, рукописи, ткани, посуду и многое другое. Его библиотека насчитывала около 20 тыс. томов, а по тем временам это было целой Национальной библиотекой. Чтобы достойно содержать свои сокровища, Эмерик решил реконструировать бывший летний павильон, построенный еще на рубеже XVII–XVIII веков. Этот миниатюрный замок в средневековом стиле «Скарбница» сохранился до сих пор, правда, выглядит он сегодня далеко не так пафосно, как в графские времена. Сейчас это почти развалины, а в свое время граф гордо демонстрировал гостям старинные книги, иконы, монеты и письмена..."


Von Gutten -Tšapskitele kuulunud suurest mõisasüdamest, mida on omal ajal ümbritsenud suur inglise stiilis park, on säilinud fragmendid. Peahoone puudumine annab esialgu tunda kogu kompleksi avastamisel. Mõisasüdames on olnud palju ehitisi. Neist imposantsemad, väravaehitis, ja endisest suvepaviljonist ümber ehitatud "lossike" koos mõne kõrvalhoonega markeerivad säilinud mõisaansambli keset. Enamuse endisaegsete hoonete kohale on ehitatud sovjetlikud silikaattellistest hooned, mis parki on sobitatud tavapäraselt kirvemeetodil. Ansambli tegelikke piire markeerib kohati säilinud kivimüür.

Park ise on oma mahus suuresti olemas, isegi endisaegne vaade, üle paisjärve taamal külas paistvale kirikule, on aimatav. Kuid enamus viiteid millelegi detailsemale on kadunud. Üheks säravamaks leiuks on peahoonest järvele avanenud vaate fookusest veidi paremale jääv rotund, mis tänini paikneb omaette saarekesel. Rotundi toskaana orderis sammastele on ilmselt kohalikud talumehed istutanud katuse, mille tõttu ehitis meenutab potsakat raketti... Hiljem, iidsete mändide all kõndides (kas tõesti või alleepuuks ollagi mänd?), oli aega fantaseerida, kuidas saarele võis kunagi viia valge kaarega sild...
 

 

 

 Stankovo mõis

| Üles |


 

Несвиж
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Vastu õhtut pargime oma rendibussi ilusa barokse kiriku juurde ning valmistume jalutama Nesviži pargis. Pargi väravas selgub, et sissesaamiseks tuleb lunastada pilet - vist 3000 BYR (ca 12 kr). Et tegu on ühega väidetavalt 18 arhitektuurikompleksist, millele Lukašenko raha on eraldanud, näeb juba kaugelt - mullatööd endisaegsest kindlusest XVII-XVIII sajanditel ümber ehitatud uhke lossikompleski vallikraavis käivad täie auruga. Kahjuks on kell juba üle viie õhtul ja tuttuute fassaadidega lossi siseõue turvamehed meid enam ei lase. Ent ehk ei olegi sellest eriti midagi - vaadetes tellinguid ja värsket siirdmuru vallikraavi nõlvadel. Nii seame sammud valgete väravapostide vahelt läbi uhkesse veemaastikku, mis on kantud isegi UNESCO nimekirja...

Ansambli kodulehel (http://mir-nesvizh.com/2007/09/30/dvorcovo-parkovyjj-ansambl-radzivillov.html) kirjutatakse pargi kohta:


"Романтическая привлекательность архитектурных форм замка была использована во второй половине XIX в. мастерами-садоводами в качестве видовых акцентов при разбивке парка. Территория парка сейчас складывается из пяти частей: Замковый участок. Старый парк, Японский парк. Новый парк и Английский парк общей площадью свыше 90 га. Художественную ценность составляют разнообразные зеленые насаждения, искусно подобранные и размещенные."
 

Takkajärgi Valgevenes kogetud parkidele mõeldes, oli Nesviž kahtlemata üks "pargilikememaid" ja seda seetõttu, et parki oli ikkagi mingil viisil regulaarselt hooldatud. Tol hetkel oli lihtsalt mõnus päikeseloojangus kollastes lehtedes jalgupidi sahistada. Inglise park nagu inglise park peab olema. Tõsi, paadisilla pontsakad graniitlõvid on ilmselt valmistatud XXI sajandi Hiinas ning romantiline paviljon kokku klopsitud puhtast rauast. Ei, mitte sepis, ega isegi valumalm, vaid lihtsalt suvaliselt kokku keevitatud jõledus - ent samas, nagu tundub, istub ka see ilusasti üleüldisesse sovjetihõngulisse showsse - kaugvaates on ju okei. Mööda looklevaid radu astudes on tunda "suure venna" ajastu maastikuarhitektuuri hõngu: noored "hõbekuused" ja kasesalud on leidnud oma väärikad kohad vanade pärnade vahel. Iga pingkese kõrval seisab pretensioonikalt malmist valatud peekrikujuline prügiurn - eks ole muidki asju. Ent need on kõik tühised detailid kunagi suurejooneliselt kujundatud maastikus, lihtsalt ebaolulised pudinad, mis tammi keskel olevalt kaarvõlvidega sillalt üle paisjärve paistvate pargiaasade-salude poole vaadates kaotavad oma mõju.

Nii teeme tiiru pargi pooles osas, üle tammi jääb paisjärve taha teine 40 ha, kuhu saabuva pimeduse tõttu otsustame mitte minna. Pargist lahkudes jäävad meid saatma lossi ees seisva pronkssõduri igavese tule valguses tühjusse vaatavad silmad...
 

 

 

 

 Nežviži loss

| Üles |


 

Turbaza "Lesnoje Ozero"
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Peale pikka seiklemist pimeduses jõuame suletud värava taha. Kusagilt metsa tagant paistab üksiku kollase pirni hädine helk. Väga kahtlane, kuid kuna järgmisel väraval metsaservas ilutseb silt "Elektron", siis otsustan üldsuse survel mobiilidisplei valguses minna maad avastama... Esimene üritus lõpeb mingis hekis fiaskoga, kuid teine üritus, Mart turvana kaasas, on edukam. Peale poolemiilist ringi jõuame mingi hooneni, mis näeb välja nagu katlamaja või remonditöökoda. Uks on lahti, astun sisse ja küsin. Ongi turbaza ja - meid oodatakse juba pikisilmi. Mart läheb ühe kohalikuga sissesõiduteed avastama, mind suunatakse kõrvalmajja, hotelli - see ongi tõepoolest olemas pimeduses, nagu peagi selgub! Sirgeks lõigatud tukaga heinakuhja moodi soengus tähtis tädi hakkab lugema ette reegleid jms. Tuleb täita muuhulgas igaühe kohta ankeet, kuhu peab kirja panema kogu oma eluloo ja ka esivanemate oma seitse põlve tagasi. Ning siis tulevad uudised...

 
"Teile on muidu mõeldud ka saun hinna sees. Sauna tahate - a täna... - hiljaks jäite. Homme hommikul kella kümnest võib saada."
"Eeee, et tahaks startida varem."
"No siis küll ei saa."
"Ja veel - täna õhtul ei saa ka sooja vett. Kell 19.00 oleks pidanud tulema."
"?!?"
"Homme hommikul... Aga homme on laupäev... ilmselt ka ei saa."
"?!?"
"Ja kuna pole enam hooaeg, on küte välja lülitatud, aga me viisime teile tubadesse tekke."
"Oi aitähh...??"
"Aga muuseas, võite õhtuks laenutada lauatennise varustust või piljardivarustust."
"Ahnii..."
 

Regame end sisse ja lähme sööma - sellesse samasse katlamajasse. Suur saal on ehitud õhupallidega - homme tulevad sisse pulmad. Uksed on kõik lahti ja ruum külm. Istume lõdisevail hambail lauda ja püüame kiiresti alla neelata tõmbetuules kiiresti jahtuvad kartulipannkoogid lihaga koos muu hea-paremaga, mis on hoolikalt jaotatud 9-ks portsjoniks...

Toad on sama külmad nagu katlamajagi. Muus osas tundub olevat enam-vähem. Ainult et vist iga toa puhastamise korraga värvitakse ühtlasi kogu krempel paksu põrandavärviga üle. Kogu interjöör näeb välja nagu piparkoogimaja, kui seda on ennastunustavalt ujutatud šokolaadis ja glasuuris. Kuulame telekast pool tunnikest Lukašenko valimiste pressikonverentsi ja üritame tuba soojaks juua. Kuna aga see on suhteliselt väheefektiivne, siis keegi geniaalne laenutab reketid ja pallid ja algab meeletu pinksiturniir. Mitte, et keegi seda eriti hullult fännanud oleks, kuid sooja sai mõnusasti. Lauatennis + kohalik viin aitab lõpuks probleemideta mitme teki all uinuda. Enne magamaminekut vaatame kadedal meelel, kuidas tüdrukud kõrvaltuppa komandandilt elektriradika välja pinnivad.

Hommikul ärgates selgub, et duššist tuleb ikkagi kuuma vett. Meel läheb eriti rõõmsaks, kui kuulen, et tüdrukud olla radikast hoolimata terve öö külmetanud - alles hommikul avastasid, et kardina taga oli aken lahti :))))

Hommikusöök on samuti kergelt absurdihõnguline. Kanakoiva järamise tipphetkel sajab teine heinakuhja moodi soenguga daam pulmadeks dekoreeritud katlamajja ja teatab resoluutselt, et tüdrukute toast puudub mingi jalarätik. Kui see välja ei tule...!!!!! Ei taha mitte mõeldagi... Tahtmatult kangastub Pulp Fictionist stseen nahkmaskis mehega... Õnneks kadunud rätik leitakse ja me saame loa startida...
 

 

 Vodka ja pingpong

| Üles |


 

Грушевка
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Saabume Gruševkasse läbi maaliliste vanade külade, kus veel kõigis ei ole "Potjomkini piirdeaedu" jõutud ehitada. Tumedaks tõmbunud seintega tarekesed, kühmus seljaga vanamemmed kepi najale toetamas, viltuvajunud lippaiad, hobused ja käsitsi üles võetud kartulipeenrad. Sel aastal olevat olnud Valgevenes hea kartulisaak, teadis eelmisel päeval üks talumees jutustada, tuleb rahulik talv. Looritatult uduste pilvede vahelt paistev päike muudab maastiku piirjooned hästi teravaks. Nagu nõiaväel hakkab taamal paistma tuttavate joontega siluett - see peab olema mõisasüda...

Ongi. Ja milline pärnaallee!

Gruševka ei ole kindlasti mitte tüüpiline barokkansambel - esi- ja tagaväljaku asetus sissesõiduallee suhtes on küljel - ilmselt on tegemist siiski pigem XIX sajandil tuunitud layoudiga, ent kahtlemata on selle algnegi kujundus olnud regulaarne nii hoonete asetuse, kui pargis säilinud puuridade järgi otsustades. Татьяна Гринкевич kirjutab Новости Беларуси-s 02.09.2009.a.:


"Не ошибусь, если скажу, что самым посещаемым местом в районе была и остается Грушевка - деревня, где сохранились практически в первозданном виде усадебный дом и хозяйственные постройки. Последние их хозяева - знаменитые Рейтаны, выходцы из немецкой земли, поселившиеся недалеко от Ляховичей в начале XVII столетия. Когда-то двухэтажная деревянная усадьба потрясала красотой и уникальным убранством внутренних покоев: росписью стен, разной в каждом зале и комнате, неповторимой укладкой паркета. Даже конюшни, ледник и оранжерея поражали своей необычностью."

 
Ma ei tea, mis oli Gruševkas erilist, kuid esimest korda valgevenes just seal tekkis tunne nagu ühes mõisa, villa, pargis, nagu neis enamustes parkides mitmetel maadel, kus on saanud varemalt käia. Ent Gruševkas autost maha astudes ja maja ette jõudes, oli kõik paigas: park, maja, maastik... Genius loci? Võib-olla aga hoopis ka see, et Gruševka oli esimene, mis oli alles füüsiliselt ja mida ei ole ka ümber (täis) ehitatud nagu Postavõt või ära vuntistud nagu Nesviži. Mida iganes, jalutades seal tabasin end mõttelt, et kuigi iga kompleks on unikaalne, siis kui universaalne on oma tähendustes tegelikult ikkagi see klassikalise mõisa, mõisa kui villa idee. See hakkab läbi oma atribuutikaga ruumi pargis osalejaga kõnelema ja vahendab kaugelt enamat, kui pelgalt füüsilise ruumi märgid. Esimest korda mõtlesin sellele Fota botaanikaaias Iirimaal, kui hoolimata silmini eksoote täis istutatud pargist hoomad järsku tervikut seda tegelikult isegi sügavuti avastamata...

Seepärast on jäänud Gruševka kuidagi eriti meelde: sammude kaja kuldrohelises valguses munakividega sillutatud alleel summutavad langenud lehed... Kui tsiteerida Ebu mõttetera tema ettekandest kunagi Villa Medici Fiesoles:"...luksuslik mõtlemise koht...".
 

 Gruševka mõis

| Üles |


 

Коссово
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

"Me oleme Nõukogude Liidu loomaaed!"
 

- nii võtab Valgevene tänapäeva kokku AD 02.10. 2010 restaureeritavat Kossovo mõisa valvav Sergei. Kui kõik naabermaades muutub, siis Lukašenko on konserveerinud 1980-te alguse "õnneliku" Nõukogude Liidu. Sergei on üks paljudest kohalikest, kellega sel reisil kokku puutume: eestlase jaoks harjumatult familiaarne, avatud ja isegi pealetükkivalt suhtlusaldis. Ta räägib otse ja ilustamata nii Lukasenkost, kui ka II ilmasõja järgsest "vabastamise" müüdist. Ei ole see maailm nii must-valge, kui siit Tartust tundub. Lukasenko ja tema spordipartei õlivärvidega hoolikalt halliks võõbatud puuris elavad päris inimesed.

Mõisa ning selle looga on ta seoses oma valvuriametiga igapäevaselt kohal olles hästi kurssi viinud ja oskab jutustada päris huvitavaid nüansse. Pikale venivas ohtrasõnalises lahkumises Kossovos tundub korraks, et äkki on tüüp raha peal väljas. Õnneks me talle seda ikka ei paku. Tüüp, vähemalt oma sõnutsi, püüab Kossovo mõisa külastajatega ikka juttu puhuda, et siis, kui on talv, saaks neid vestlusi nagu videolinti silme eest läbi lasta. Suitsu, mida ta küsib, meil talle anda ei ole, kuid Heiki pakub Eesti kommi ja ka see toob naeratuse mehe näole - mitte, et ta millegi saamise peal üldse väljas oleks olnud...

Kossovo on tuntud mõis, eriti sellega seotud Andrzej Tadeusz Bonawentura Kościuszko tõttu. Kościuszko oli maailmamees. Oli Ühendriikide kodusõjas, kus etendas tähtsat osa just mitmete kaitserajatiste organiseerijana, mille tõttu talle omistati brigaadikindrali auaste. Ent samuti on ta Poola, kui Valgevene peaaegu, et rahvuskangelasi, kes just XIX sajandi keskpaiku suutis efektiivselt organiseerida vastupanu sõjas 1792.a. Vene Impeeriumi vastu. Aga ta suutis peale seda veel teha tegusid ka Pariisis... Ühesõnaga - Kossovo mõis ei ole pelgalt lihtsalt mõis vaid ka märk Valgevene rahvale, kes enamuse oma ajast on elanud ikka kellegi võõra taktikepi all. USA saatkonna inimesed pidavat igal aastal korra Kossovo varemete juures Kościuszkot hea sõnaga meenutama.

Kossovo mõisasüda ehitati Vladislav Marconi ja Franciscek Jasczoldi (Францишек Ящолд) 1830-1840-tel prantsuse lossidest saadud eeskujudel. Kossovo mõisal on 12 torni, igaüks sümboliseerib ühte kuud. Mõisa ümber oli terrassidena laskuv park, üle Valgevene kuulus oranžerii... Praegu aga on see kaunis neogooti hoone varemeis... Legendi järgi olevat Kossovost viinud ratsaniku kõrgune maa-alune käik Ružanõ mõisa (ca 20 km).

Miks ma siin nii pikalt Kossovost olen rääkima jäänud. Kossovo tundub rääkivat paljude Valgevene mõisate lugu. Elati neis oma elu kuni I ilmasõjani. Siis tulid segased ajad. Esimeses ilmasõjas sai kompleks kõvasti pihta, hävis kuulus oranžerii ja kannatas ka park. II ilmasõja elas mõisasüda üle. "Ametlikus" versioonis hävis mõis lahingute tagajärjel toimunud tulekahjus. Meie "vabatahtlik giid" Kossovos räägib aga, et peahoone nagu ka park olevat olnud 1944-l aastal enam-vähem terved. Sakslased andnud taganedes lossi võtmed kohalikele üle. Ja siis tulid "partisanid" ja "vabastajad" ning marodööritsemise ja sihiliku hävitamisega tassiti vähem kui kuu ajaga laiali kogu sisustus, hävis enamus pargist (viidi minema isegi 10 laiused marmortrepid) ja kulminatsiooniks pandi loss põlema. Maja taheti õhku lasta, kuid paigaldatud lennukipommidele ei leitud detonaatoreid ja nii jäi maja püsti. Hiljem, sõja lõppedes, oleks tundunud õhkulaskmine liigse barbaarsusena isegi "vabastajatele", mistõttu Moskva käsul raiuti maha pargi jäänused ja selle asemele istutati männimets, et toppida kinni kunagi ümbruskonnas mitme kilomeetri kaugusele päiksepaistelise ilmaga säranud valge fassaad... Puidust vana mõisahoone, mida kunagi oma joonistusel kujutas Napoleon Orda uue lossi taustal sellise viha ohvriks ei langenud... Samas selle praegune versioon on juba viies - tulekahjud on teinud oma töö...

Kossovo mõisa taastatakse praegu. Milline saab olema see AD 2015, mil tööd peavad lõppema? Igatahes AD 2010 on platsi valvur mitmel põhjusel väga kahtlev:

 
"Oni vsje budut betonirovat..."


Lahkume Kossovost Sergei käepigistuse saatel, vaadanud enne üle pargist säilinud ainukesed paar vana lehist ja mehe sõnutsi ühe juhuslikult sinna kasvama hakanud Siberi päritolu nn musta kase (kontrollisin Sergei botaanilisi teadmisi ja võrdlesin fotot musta kase liigikirjeldusega - bingo!
Betula nigra).
 

 Kossovo mõis

| Üles |


 

Ружаны
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

...varajane pärastlõuna Ružanõs esitleb ühtesid Valgevene ja ma julgeksin öelda, ühtesid ida-Euroopa uusaja mõisakultuuri imposantsemaid varemeid. Ružanõ kuulus Saperite suguvõale, mis Tuskevitšite ja Razdivillide kõrval oli üks mõjuvõimsamaid Lääne-Valgevenes. Seotuna mitme põlvkonna jooksul Leedu Vürstiriigi valitsemisaparaadiga ehitati Ružanõ mõisasüda XVII sajandil väga esinduslikuks lossiks, kus asus muuhulgas isegi oma teater, trupi suurusega kuni 60 näitlejat! Kõrgbaroki vaimus kujundatud kaarjates tiibhoonetes võib näha kummardust Berninile, või tõmmata paralelle Peterburi Kaasani kirikuga. Pragu nähtavad varemed haakuvad pigem küll viimasega ja tähistavad tegelikult XVIII sajandi II poole Saperite ideid

(http://belarustourism.by/catalog/14_645.html):


"Во второй половине 18 века канцлер Александр Сапега поднял из руин родовую резиденцию. Перестроенная резиденция из неприступного замка превратилась в утонченный дворец ― белорусский Версаль. Поврежденные башни были разобраны, к главному фасаду пристроен портик со сдвоенными колоннами и угловыми пилястрами, завершенный высоким треугольным фронтоном с лепным декором. Полуциркульные аркады, отходящие от крыльев главного корпуса, соединили его со вновь возведенными боковыми корпусами и въездной брамой, украшенной скульптурами и барельефами, образовав замкнутый парадный двор."
 

I ilmasõjas sai Ružanõ pihta, seda prooviti 1930-tel restaureerida, kuid siis tuli II ilmasõda ja peale 1944-t aastat on loss varemeis... Endise uhke barokkpargi asemele on XX sajandil tekkinud aga hoopis küla.

Meenub, et seistes muljetavaldava astangu serval lossi endise tagaväljaku veerel, arutleb Nele, et kuidas ometi suutsid nad ("parunid ja vonnid") leida üles nii dramaatilised maastikuvormid...
 

 

 

 Ružanõ varemed

| Üles |


 

Подороск
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Ilus ja armas... Peatusime puhtjuhuslikult korraks teel Svjatskisse, et pildistada punasest tellisest ägedat väravaehitist ja avastasime valge maja majesteetlike vanade puude keskel, järve kaldal... (värava foto autor: Nele Nutt).

 

 

 Podoroski mõis

| Üles |


 

Святск'i mõis ja Augustovi kanal
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Ootasin tegelikult sellest kompleksist palju. Kuulu järgi Ružanõ taskuväljaanne jms...

Vinge hilisbarokse peahoonega kompleksi naelaks on kahtlemata peahoone, kuid parki, vähemalt peahoone ümber, ei suuda kahjuks tervikuna hoomata. Tegelikult on see inglise stiilis suur maastikupark suuresti olemas, kuid võssa kasvanud. Aimatav on kunagi esitrepilt maastikku avanenud suurejooneline vaade üle esiväljaku taga sillerdava paisjärve. Peahoone sammastikega kaarjate tiibade ette on keegi istutanud umbrohtunud ja niitmata haljasribade vahele tageeteseid ja peatrepi ette veoauto rehvi sisse kosmost. Loojuva päikese viimast valgust püüab ära kasutada elatanud daam, kes on lõpetanud ühe peenra rohimise ja nühib luuaga auklikku asfalti. Daam on töötanud kogu oma elu mõisas - ehk siis armee taastusravikeskuses õena. Tema jutt meenutab suuresti Kossovos kuuldut. Mõisa kohta räägib peamiselt, et kes, kus ja mida... II ilmasõja aegu olnud mõisas saksa armee taastusravikeskus. Isegi Hitler olevat käinud korra... medõdedega hullamas?! Nojah... olime enne just autos Saksa pornotööstusest rääkinud... Edasi ma enam läbi naeruluksumise ei kuule...

Svjatskiga seoses meenub Augustovi kanal, mida eksmeedikust aednik ja purjakil noored ühest mööda sõitnud autost käskisid kindlasti vaatama minna. A la - kui te pole seda näinud, pole te midagi näinud... See on tegelikult fragment endisaegsest suurejoonelisest projektist, mis Aleksander I ajal ellu kutsuti seoses sellega, et 1821.a. seadis Preisimaa sisse transiiditollid kaupade veoks Leedu piirkonnas Läänemerele. Nii tuldi mõttele ehitada ligi 400 km pikkune kanal... Sellest täpsemat lugemist leiab siit: http://ru.wikipedia.org... Kohapeal muidugi midagi erilist vaadata ei olnud peale suure vaskse mälestustahvli, millel mainitakse ära - no arvake ära keda...
 

 

 

Svjatski mõis ja Augustowi kanal

| Üles |


 

Lida
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Lida hotell Kontinent oli viimase peal. Tõsiselt. Raske oli uskuda, et eelmine öömaja ja see on mõlemad ühes riigis. Ent mitte see ei olnud õhtu nael...

Et hotelli restoranis peeti pulmi, siis seal süüa ei saanud. Paraku, nagu varsti taipama hakkasime, olime linnas valel päeval mitmel põhjusel. Esiteks - see oli nädala ainuke laupäev - kõik lähevad ju linnakese viide restorani õhtut veetma. Teiseks oli õpetajate päevale järgnev nädalavahetus- kaks söömiskohta olid hõivatud õpetajatega. Kolmandaks - veel kahes restoranis peeti pulmi. Üks kohvik oli avatud, aga kuna selle sulgemiseni õhtul oli ainult pool tundi, siis müüdi seal veel vaid alkot ja maiustusi. Hakkas juba naljakas... Tuleb öelda, et õhtul me söögikohta ei leidnudki - lihtsalt kõik olid kinni või täis. Huvilised said midagi hamba alla kohalikust 24/7 toidupoest...

Hommikul ütleb administraator häbeliku häälega, et süüa ei saa, sest tulemas on pulmad ja resto seetõttu suletud. Lahke inimesena helistab ta veel teistesse söömakohtadesse, kuid need pole kas avatud või... on reserveeritud pulmadeks. Mine või hulluks! Vägisi hakkab tekkima tunne, et see pulmajutt on neil mingi inside joke. Kusagil linna serval olevat pensukas, kust äkki kohvi saab... Kui poole tunni pärast fuajeesse lähen, et hakata asju autosse viima, teatab adminn, et kui tahame hommikusööki, siis tegelikult nende restoranis saab midagi siiski organiseerida. Ja nii saame koka poolt kiiresti improviseeritud praemunad singi ja kurgisalatiga... Tehakse ekstra meile erand...
 

| Üles |


 

Жирмуны
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Žirmunõ vägev väravaehitis meenutab triumfikaart. Üks kohalik mammi räägib, et kolhoosi ajal taheti seda ja teisi hooneid ehitusmaterjaliks lammutada, aga hammas ei hakanud peale. Ent selle, mille jättis terveks sõda, lammutasid ja hävitasid taas "vabastajad". Paisjärv, mille ääres uhke mõisakompleks asus, kuivendati ja lihviti põlluks - nagu parkki. Vanamemm mäletab veel uhkeid lillepeenraid ja alleesid... Ühes tiibhoonetest oli mingi aja kool, kuid see suleti ning maja varises pikapeale. Eemal, ligi poole kilomeetri kaugusel, paistab tükike kunagisest sambast - ilmselt ainsast jäänukist, mis markeerib endisaegse pargi tegelikku suurust.

 

 

Žirmunõ

| Üles |


 

Жемыславль
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Taustaks tsiteeriks taas veebisaiti (http://ivje.grodno.by/ru/social/culture/Usadba_Umyastovskih):


"Композиция жемыславльского дворцово-паркового комплекса придерживалось традиционной для конца XVIII столетия планировки. Ее центром является дворец, впереди которого боковые флигели. На его противоположной стороне по оси дворца была установлена каменная беседка. Рядом с дворцом располагалось деревянная каплица, построенная еще в конце XVIII столетия при Щитах и рассыпалась ко времени нового строительства. Юзефа поставила небольшую каменную каплицу возле дороги, по которой ездила с мужем на богослужение в костел, который располагался в местечке Субботники.

Дворец в Жемыславле возведен в 1863-1877 гг., явился близким к оригиналу возрождением знаменитого классического дворцово-паркового ансамбля Лазенки в Варшаве."
 

Žemõslavl oli ilmselt minu jaoks selle mõisatripi üks tippudest. Maastik maja ja park. Kõik olemas ja peaaegu puutumata... Leian jalutades rakursid, kust kunagi Napoleon Orda mõisa jäädvustas... Kui kõdunenud sillakesed juurde mõelda ning suureks kasvanud puid väiksemana ette kujutada, siis oleks nagu aeg seisma jäänud...

Žemõslavlist jääb meelde ka üks paradoks. Esiväljaku rondeeli keskele istutatud hekkide ristumiskohas seisab järjekordne Aljoša kuulipildujaga. Aga mitte tavaline sotsialistliku realismi vaimus toodetud mass-skluptuur nagu neid külades karjakaupa oleme juba näinud, vaid üks jubedamat sorti betoonjunn nagu neid osati NL-s vaid 1980-tel valmis treida. Keegi on selle kunagi hoolega valgeks värvinud. Ok, see skulptuur on nii jabur, et ülejäänud ansambli kontekstis seda isegi ei märka, isegi sellest hoolimata, et kellegi "asjatundja" hoolikas käsi on betoonmehikese otse esiväljaku rondeeli keskele hoone keskteljele pannud. Ent, kui vaadata piki telge edasi, sinna, kus lõpeb allee ja algab maastik, siis seal, taas kord telje lõpetusel asub Neitsi Maarja kuju...
 

 

 

 Žemõslavi mõis

| Üles |


 

Залесье
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Zalesje on meie ekspeditsiooni viimane objekt. Taas kord inglise park, taas kord olemas ja õnneks taas ka meeleolukas. Андрей САМУСИК kirjutab pisut (http://www.otdyh.t-info.by/info/7/10.htm) nii mõisast kui pargist, ent siinkohal tahaks teda tsiteerida hoopis seepärast, miks on Zalesje park Valgevenes ja Poolas tähenduslik:


"Прекрасный и задушевный полонез «Прощание с Родиной», торжественно-сентиментальный государственный польский гимн «Ещё Польска не згинэла». В единое целое их связывает имя талантливого автора - знаменитого композитора и государственного деятеля Михала Клеофаса Огинского (1765 - 1833), а также место создания этих великолепных произведений - небольшая деревушка Залесье в Сморгонском районе Гродненской области (12 км на юго-восток от Сморгони)."
 

Zalesje oli piirkonna vaimukeskus. Pitoreskses inglise pargis olid grotid, templid, tehisvaremed, skulptuurid - nagu Stowe's või Villa Medici Fiesoles... Muidugi on sellest kõigest vaid kaunid mälestused. Ent need on metsases pargis ja kinninaelutatud akendega peahoones õhkõrnade kajade ja varjudena olemas. Kui Valgevenemaal XIX sajandi algul algas venestamine, siirdus Oginski Firenzesse, kus ta 1833.a. suri...

Sukeldume võssa, et sellel reisil viimast korda lugeda märke kadunud maailmast...
 

 

Zalesje mõis

| Üles |


 

Rock'n roll...
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

 

 

 

 

 

| Üles |


 

Vilnius Cili Pica... Grecia

Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

 

Kamennõi Log. Piir. Enne seda pea 10 kilomeetri pikkune rekkade järjekord nagu vanal heal ajal Poola piiril. 15 taala transiidimaksu ja - welcome to EU! Toll ei kontrolli ei alkot, ega šokolaadikogust. Pagan, võinuks mõned pohla- ja kibuvitsanastoikad siiski lisaks osta.

Peatume Vilniuses, et minu mangumise peale õhtust süüa Raekoja platsi äärses Cili Picas (mälestused kunagi seal söödud kreeka pitsast on kustumatud). Pargime auto ja astume tänavale. Taas sellel reisil nii tüüpiline loojuv päike, mis seekord kuldab Vilniuse linnakeskuse barokki ja klassitsismi. Kõik ei ole säravalt puhas ja - kõik ei ole ka kandiline. Tellime pitsat ja veini. Kelner serveerib jaheda valge veini klaasist karahvinis. Juba tuleb ka mu tellitud 50 cm hiiglaslik pitsa... Valan veini välja, võtan kahvli ja noa ja järsku ringi vaadates tunnen, et võrreldes eelnenud kolme õhtuga on kuidagi palju kergem hingata...


Kamennõi Log. Cili Pica Grecia
| Üles |


 

Lisalugemist

 Eelmine  |  Üles

| Üles |


Teated | Kogemus | Portfolio | Galerii | Kontakt | Reisimine | Blogi

http://blogs-images.forbes.com/tomiogeron/files/2012/01/facebook_logo2.png

Creative Commonsi litsents

 

Viimati täiendatud: 11 november 2017

©Sulev Nurme 1997-2017. Kõik õigused kaitstud | All rights reserved