Island 2007

Sulev Nurme - maastikuarhitekt

Marsruudi kaart  Lisalugemist  | Tagasi (reisikirjad)

Proloog

Järgmine

25.06.2007 - 04.07.2007

Odadahraun

Island on senini tehtud reisidest üks parimaid. Võib-olla 1998.a Kreeka või Sloveenia või paadimatkad Ogrele, Ventale, Amatale on olnud olemuselt meeleolukamad, kuid Islandi trip tänu selle ilusa maa kirjeldamatule loodusele ning väga hästi toiminud matkale oli tase omaette. Kindlasti oli matka kordaminemises kandev osa Urmas Hiltunenil. Ent üleüldse oli kokku sattunud hea seltskond ning kindlasti andis nii meeleolule kui retke sujuvusele superlisa liikumisviisiks valitud päris maastikuautod - Land Rover Defenderid - rohmakad, purunematud, mõeldud tõesti raskel maastikul sõitmiseks.

Aga ükskõik, kui hea oleks orgunn, inimesed, masinad - ikkagi tegi sellest reisist reisi Island - puutumatu ja samas üle 1000 aastase kultuuriga maa. Naljakas tundub siin see kultuurijutt - ei leia sellelt saarelt rooma sambaid ja gooti kirikuid, Palladio villadest rääkimata. Ehk vanemad ehitised on valdavalt pisut üle sajandi vanused - karm kliima ja karm ajalugu on asjad nii seadnud. Aga see polegi oluline - vägi, mida Iiri mungad sellele saarele Maailma Lõppu otsima läksid on seal ikka alles. Seistes otseselt silmitsi selle maailma loonud jõuga, tundub mõttetu iseenesele mälestusmärke püstitada. Ja polegi ju vaja, kui Looja ise on andnud kohad, mille majesteetlikkus ületab kõik inimese poolt loodud arhitektuuri. Eks ole selle tõestuseks Þingvellir - koht, kus 930.a. kutsuti kokku maailma vanim parlament Alþing ning mida hiljem aastasadu ülemaalisteks kogunemisteks kasutati. Kanjon, mis on moodustunud Ameerika ja Euroopa laamade eemaldumisprotsessi käigus on tänini äärmiselt muljetavaldav. Nii on see kultuurikiht pealiskaudsel kompamisel vaevutajutav ning kui Reykjavikist kaugemale ei lähe, siis ka arusaamatu. Ent see on olemas ja väljendub saagades, inimeste suhtumises loodusesse ja oma pärimusse, lambasõnnikusuitsus valminud singis, brennivin'is ja veel paljudes muudes asjades. Samas on pea kogu Island suuresti inimtühi ning valdava osa tema pinnast moodustab Titaanide mängumaa, kuhu inimesel pole asja. Teadmine, et raske higi ja vaevaga püstitatud monumendi võib Emake Loodus iga hetk vulkaanipurske, maavärina, hiidlaine või ka suure maruga ühe käeliigutusega põrmustada on inimesed õpetanud loodusega koos elama. Kuigi - eks ka see ole tulnud läbi karmi õpetuse - tuli ju inimene sellele saarele end kehtestama kirvega ning selle eest karistati teda aastasadade pikkuse viletsusega, millest alles üle saadi alles XX sajandi II poolel. Ja inimesed on õppinud. Praegu on Island matkaja paradiis. Ta pakub väljakutseid igaühele, igas raskusastmes. Ja kuigi globaalne turism näitab sealgi kohati oma pahupooli, ei lase karm kliima, metsikud hinnad ning pealtnäha vähepakkuv "käegakatsutav kultuurikiht" siiski ilmselt kunagi seda riiki päriselt üle ujutada massturistidest (ja hea ongi - nende jaoks on Costa del Sol ning Eiffeli torn - ilma igasuguse irooniata).

Meie sõitsime läbi maa. See on uskumatu, kui puutumatu ning kui ilus ja vaheldusrikas on Island. Lisaks sellele, et muutub tema ilm, vaheldub esmapilgul isegi pisut üksluisena tunduv maastik uskumatult: lambakarjamaast saab tuhaväli mägi, mäest tuhaväli, tuhaväljast porsa, mustikate ja samblikega kaetud jõgedest lõhestatud tasandik, tasandikust kiviklibuga kaetud ulmeline "Marsi" maastik, sellest omakorda Islandi mets (seda ei saa kirjeldada, peab kogema) ning kõigi nende maastike taustal annavad kauguses endast märku selle maailma päris isandate emissarid - vulkaanikraatrid, millest vägevamaid katavad liustikud. Nad on kogu aeg seal ja nende vihast annavad tunnistust uskumatu jõuga maa seest välja heidetud majasuurused kivid, hangunud kilomeetritepikkused laavajõed, ilma ühegi rohulibleta tuha ja klibuväljad ning - siin-seal leviv kuum väävlihaisune toss... Näiteks tarvitses Viti kraatri kõrval oleva jääkülma liustikujärve (Viti kraater on ka ise täidetud rohelise aastaringselt 20-kraadise väävlise veega) kaldakruusasse peoga vaid kämblasügavune süvend kaevata, kui maast hakkas immitsema tulikuuma vett... Ent nagu sellest ei piisaks - liustikelt sulavast veest kasvavad jõed, millele on tekkinud Maailma võimsaimate hulka kuuluvad (mitte kõrgemad) kosed - justkui nendesamade Titaanide kaasad, kes nende tulehävingut jätkavad tasandikel, uuristades maasse sajameetriseid kanjoneid... Vulkaanikraatrite vahel hakkad üsna kiiresti taipama oma tühisust.

Nii me seal siis kulgesime. Läbi nende lõputult ilusate maastike. Islandilt ei meenugi mitte otseselt kohad, vaid pigem emotsioon. Selle üks pool tuleb loodusest ja teine pool sellisest heast matkakorraldusest. Seepärast ei lisa ma piltidele kommentaare - enamus neist jutustab ju loodusest ning inimese pandud nimedel ei ole sellest tekkivas tundes erilist rolli. Teised jutustavad matkast ning ka need räägivad enda eest. Sellele saidile olen üles pannud ka video (pigem slaidisou), mille panin kokku vahetult Islandilt tulles värskete emotsioonide ajel - kui viitsite 250 mB alla laadida, siis saate piltide juurde ka pisut taustainfot.

Allpool olevad pildid on kronoloogilises järjekorras. Vähem panin sisse Reykjaviki ja Akuyreri pilte, mis vajaksid rohkem seletamist.

Pisut taustaks öeldes tuleb mainida lihtsalt paari asja. Meie matk algas SAS poolt osade inimeste seljakottide kaotamisega, kuid õnneks leiti need esimese päeva õhtuks siiski üles ja toimetati lennujaama - meie jaoks tähendas see päevast viivitust Islandi pealinnas. Iseenesest polnud ju probleem, kui poleks olnud teada, et reisi lõpul peame selles linnakeses veetma nagunii pea paar päeva. Me saime lennujaamas eelmiselt grupilt autod, kes olid need omakorda saanud teisel pool saart Akuyeris rendifirmast. Meie missioon oli niisiis tagasi läbi saare sõita ning õigeks ajaks kohal olla. Tagasi Reykjavikki tulime kohaliku lennufirma teenuseid kasutades. Meie marsruut eeldas Odadahrauni - suurim tuhaväljade piirkond Islandil - läbimist, Geisrite oru külastamist, Hekla vulkaanile ronimist - ehk siis Vätnajökulli - suurima liustiku tervitamist ning suurimate ja imposantsemate kosekede - näiteks Gulfoss - ära vaatamist. Muidugi oli hulk väiksemaid kohti ning eesmärke ka.

Takkajärgi võib öelda, et kõik sujus, va Hekla otsa minek, mis jäi äärmiselt halva ilma tõttu ära. Õnneks Snaefellsnesi liustikul õnnestus teisel matkapäeval siiski enamusel inimestel plaaniväliselt käia, kuigi tipuni jõudsid vaid vähesed. Plaaniväliselt sai valitud ka selline tee, mis viis autodega üle mäekuru kusagil Odadahrauni põhjaosas. See kujunes tõeliselt lumiseks elamuseks. Muidugi sai külastatud kuumaveeallikaid, üsna looduslikke ja ka tsiviliseeritumaid. Mina kuulsasse Blue Lagooni ei jõudnudki - selle asemel tšillisime Reykjavikis...

Juulis 2007.

Esimene lõuna

Reykjavik
Järgmine  |  Eelmine  |  Üles

Jón Gunnar Árnasoni Soflarid (Päikesereisija)

| Üles |

Arh. Guðjón Samúelssoni Hallgrímskirkja (1937)

Reykjavik. All vasakul - Silfurreynir - Reykjaviki vanim puu. Pooppuu

Päike kaob Põhja-Jäämerre

Asbyrgi kanjon

Järgmine  Eelmine  |  Üles

Hobuserauakujulise kanjoni olla tekitanud Odini ratsu Slepnir, kui ta sealtkandist ratsutanud läbi

Godafoss

Krafla kraater

Hephaistose töökoja eeskoda

Skutitusdagadigar - pseudokraatrid

Järgmine  Eelmine  |  Üles

Vulkaanilise tegevuse kõrvalprodukt: vee keemisel tekkinud kraatrid